Skip to content
coeo Inkasso - FAQ

Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. För specifika frågor om din skuld – logga in på MinaSidor, chatta med oss eller ring.
Varför har ni skickat ett inkassokrav till mig? Du har gjort ett köp hos en av våra kunder och de saknar betalning. Vi har skickat ett inkassokrav till dig för att fakturan har förfallit. Alla uppgifter om din skuld hittar du i inkassokravet eller på MinaSidor, inloggningen hittar du här ovan.
Varför har ni skickat ett sms/mail till mig? Om du har fått ett sms eller mail från oss gäller det oftast ett olöst inkassoärende hos oss. Vi vill komma i kontakt med dig för att hitta en lösning. Sms/mail som skickas från oss har avsändare coeo Inkasso och innehåller en länk till www.coeo-inkasso.se. Har du fått ett sms/mail från oss trots att du inte har något inkassoärende hos oss, kontakta oss på 010-146 87 40.
Varför ska jag betala till coeo och inte till företaget där jag gjort mitt köp? Vi har fått i uppdrag av företaget där du gjort ditt köp att hantera din förfallna faktura. Betalning ska därför göras till oss och har du frågor så hjälper vi dig.
Jag har fått ett brev från Kronofogden, vad innebär det? Om du fått ett inkassokrav och inte betalat din skuld kan ditt ärende skickas till Kronofogden. Betalar du däremot skulden direkt, inklusive de kostnader som lagts till, återkallar vi ärendet från Kronofogden och avslutar ärendet. Bra att veta är att det tillkommer kostnader om ditt ärende skickas till Kronofogden:
Ansökan om betalningsföreläggande 680 kr
Utmätning 600 kr per år
Jag vill betala, hur gör jag? Du hittar enklast dina betaluppgifter på inkassokravet du fått från oss. Inkassokravet skickas i första hand till Kivra, om du inte använder dig av Kivra får du inkassokravet per post. Du kan också logga in på MinaSidor för mer information eller för att betala direkt.
Jag kan inte betala hela skulden på en gång, vad gör jag? Du kan oftast dela upp din betalning. Teckna enkelt en avbetalningsplan själv via MinaSidor, där kan du även chatta med oss. Det kan vara bra att veta att det tillkommer en uppläggningsavgift på 170 kr samt en avgift på 60 kr per avisering när du lägger upp en avbetalningsplan. Kan du inte betala din skuld just nu, hör av dig till oss så hittar vi en lösning, det går oftast bra att betala senare.
Har jag fått en betalningsanmärkning nu när jag fått ett inkassokrav? Nej, ett inkassokrav innebär inte att du har fått en betalningsanmärkning. Hanterar du inte din skuld kan vi komma att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om du inte betalar eller invänder fastställs skulden i ett utslag och då registreras en betalningsanmärkning. Mer information om betalningsföreläggande hittar du på kronofogdens hemsida.
Hur hanterar ni klagomål? Ditt klagomål kommer att hanteras ändamålsenligt och i enlighet med gällande regelverk och vår klagomålspolicy. Ditt klagomål hanteras kostnadsfritt. Om du bestrider ska du i stället kontakta oss via chatt här på hemsidan eller telefon 010-146 87 40, alternativt kontakt@coeo-inkasso.se. Ett bestridande innebär att coeo Inkasso AB kan komma att väcka talan vid allmän domstol genom ansökan om stämning för att få frågan om din betalningsskyldighet prövad, varpå du riskerar att få ökade kostnader.
Varför kan jag som företagare inte logga in med Bank-ID? Coeo Inkasso AB kan för närvarande inte acceptera Bank-ID för företag för inloggning. Om ni har några frågor eller behöver hjälp, tveka inte att kontakta oss på 010-146 87 40 eller via mejl på foretag@coeo-inkasso.se.
Varför har ni skickat ett inkassokrav till företaget? Vi har skickat ett inkassokrav till ert företag eftersom ni har gjort ett köp hos en av våra kunder och betalningen saknas. Fakturan har förfallit, och därför har vi skickat ett inkassokrav till er.

Alla uppgifter om skulden hittar ni på inkassokravet. Om ni har några frågor eller behöver hjälp, tveka inte att kontakta oss på 010-146 87 40 eller via mejl på foretag@coeo-inkasso.se
Varför har ni skickat ett sms/mejl? Om ni har fått ett SMS eller mejl från oss, handlar det oftast om ett olöst inkassoärende. Vi vill gärna komma i kontakt med er för att hitta en lösning tillsammans. Våra SMS och mejl skickas från avsändaren coeo Inkasso och innehåller en länk till www.coeo-inkasso.se.

Om ni har fått ett SMS eller mejl från oss trots att ni inte har något inkassoärende, vänligen kontakta oss på 010-146 87 40 eller via mejl på foretag@coeo-inkasso.se
Varför ska vi betala till coeo och inte till företaget där vi gjort köpet? Vi har fått i uppdrag av företaget där ni gjort ert köp att hantera den förfallna fakturan. Därför ska betalningen göras till oss.

Om ni har några frågor eller behöver hjälp, tveka inte att kontakta oss på 010-146 87 40 eller via mejl på foretag@coeo-inkasso.se.
Vi har fått ett inkassokrav och behöver en fakturakopia för betalning. Om ni har några frågor eller behöver hjälp med en fakturakopia, tveka inte att kontakta oss. Ni kan nå oss på 010-146 87 40 eller via mejl på foretag@coeo-inkasso.se.
Vi behöver ett restkrav för att kunna betala resterande belopp. Vid delbetalning skickas ett restkrav ut automatiskt. Om ni har några frågor eller behöver hjälp, tveka inte att kontakta oss på 010-146 87 40 eller via mejl på foretag@coeo-inkasso.se.
Har företaget fått en betalningsanmärkning nu när vi fått ett inkassokrav? Nej, ett inkassokrav innebär inte att ni har fått en betalningsanmärkning. Men om ni inte hanterar er skuld kan vi behöva ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, och då registreras en betalningsanmärkning.

Om ni inte betalar eller invänder, fastställs skulden i ett utslag. För mer information om betalningsföreläggande, besök gärna Kronofogdens hemsida.

Har ni några frågor eller behöver hjälp? Tveka inte att kontakta oss på 010-146 87 40 eller via mejl på foretag@coeo-inkasso.se.
Hur hanterar ni klagomål? Vi vill försäkra er om att ert klagomål kommer att hanteras på ett ändamålsenligt sätt och i enlighet med gällande regelverk och vår klagomålspolicy. Det är helt kostnadsfritt att hantera klagomål hos oss.

Om ni vill bestrida, vänligen kontakta oss på telefon 010-146 87 40 eller via mejl på foretag@coeo-inkasso.se. Ett bestridande kan innebära att coeo Inkasso AB väcker talan vid allmän domstol genom ansökan om stämning för att få er betalningsskyldighet prövad, vilket kan leda till ökade kostnader för er.